Online marketing…het klinkt als iets moeilijks. Maar, als je je er een beetje in verdiept, zal je zien dat dat best wel meevalt. In deze tekst gaat het over online marketing en wat de verschillende vormen van online marketing zijn. Voor de definitie van online marketing kunnen we het beste de twee woorden eerst apart nemen. Online, dit houdt dus in dat we het hebben over een website. Marketing, houdt in dat je bepaalde acties doet en strategieën gebruikt om een bepaald product (in dit geval dus een website) te promoten bij potentiële klanten. Deze acties en strategieën komen in verschillende vormen en maten, dus er is echt wat voor iedereen. In de volgende alinea gaat het wat meer over welke acties en strategieën er allemaal zijn. Welke acties en/of strategieën je kan toepassen voor online marketingZoals hierboven al werd vermeld zijn er verschillende manieren waarop je de aandacht van klanten kunt trekken. Zo is er SEO, dat staat voor Search Engine Optimization. Deze online marketing strategie houdt in dat je gebruikt maakt van zoekwoorden die vaak worden gebruikt door potentiële klanten. Door deze woorden vaker in je teksten te gebruiken, komt je site hoger te staan in Google, waardoor je sneller kan worden gevonden door klanten. Een andere strategie heet SEA; dat staat voor Search Engine Advertising. Hierbij maak je gebruik van betaalde advertenties om je site of bedrijf te promoten. Door in SEA te investeren, kan je op erg relevante zoekwoorden worden gevonden.
Nog een aantal marketing strategieën die je kan toepassenBehalve SEO, SEA en linkbuilding (dat heeft ook te maken met het bemachtigen van een hogere positie in Google door middel van zoekwoorden), kan je ook op andere manieren ervoor zorgen dat je opvalt tussen al het aanbod. Zo kan je je focussen op social media. Is je doelgroep vooral jonge mensen, dan is het zelfs een erg goed idee om ook een social media account aan te maken of advertenties op social media platforms te zetten, want daarmee bereik je veel mensen sneller. Kijk goed naar je doelgroep en zoek de platformen waar ze vooral op zitten; het heeft geen zin om advertenties te plaatsen op plekken waar niemand ze zal vinden. Denk bij social media niet alleen aan Instagram en Twitter; YouTube valt ook onder social media platforms.
Last but not least: hulpmiddelen om inzicht te krijgen in je website en bezoekersOnder Google marketing valt alle soorten marketing die te maken heeft met Google. Toevallig heeft Google ook een aantal tools of hulpmiddelen die je kunnen helpen inzicht te krijgen in je website en de bezoekers die het krijgt. Een van die programma’s is Google Analytics. Daarmee krijgt je in een eenvoudig overzicht alle belangrijke informatie over je website, bedrijf of applicatie te zien. Deze inzichten zijn een belangrijk onderdeel van marketing, omdat je op deze manier kan zien of je het goed doet of niet, en waar je dan precies de fout in gaat. Dus kijk nog eens naar de verschillende marketingstrategieën, en kijk wat het beste bij jou past.
|
https://www.digitalnewsgroup.com/nl/online-marketing/ |